Table of Contents
De sectoren worden in twee groepen verdeeld . De zeer kritieke sectoren (zie bijlage I van de richtlijn) zijn: energie (elektriciteit, stadsverwarming- en koeling, aardolie, aardgas, waterstof) vervoer (lucht, spoor, water, weg) bankwezen infrastructuur van de financiële markten gezondheidszorg (waaronder niet enkel meer de ziekenhuizen maar nu ook referentielaboratoria, vervaardigers van medische hulpmiddelen of farmaceutische bereidingen en andere) drinkwater afvalwater digitale infrastructuur beheer van ICT-diensten overheid (centraal en regionaal) ruimtevaart Andere kritieke sectoren (zie bijlage II van de richtlijn) zijn: post- en koerierdiensten afvalstoffenbeheer vervaardiging, productie en distributie van chemische stoffen productie, verwerking en distributie van levensmiddelen vervaardiging (van medische hulpmiddelen en medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek; informaticaproducten en van elektronische en optische producten; elektrische apparatuur; machines en apparaten en werktuigen n.e.g., motorvoertuigen, aanhangers en opleggers; andere transportmiddelen) leveranciers van digitale diensten onderzoek Behoudens uitzonderingen is er geen actieve identificatie meer in NIS2.
Dat wil zeggen meer dan 50 werknemers of meer dan 10 miljoen euro jaarlijkse omzet heeft. (zie de aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003 nr. 2003/361 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen. it bedrijven tienen) Op specifieke uitzonderingen na zijn kleine en micro-ondernemingen (met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet (of jaarlijks balanstotaal) van minder dan 10 miljoen euro - cumulatieve voorwaarden) van het toepassingsgebied van de richtlijn uitgesloten
Dit onderscheid wordt automatisch gemaakt op basis van de omvang van de entiteit en het type van de betrokken entiteit. Het verschil tussen essentiële en belangrijke entiteiten zit vooral in de strengheid van het toezicht en de sancties. Essentiële entiteiten zullen strenger gecontroleerd en gesanctioneerd worden dan belangrijke entiteiten (zie verder).
Een grote entiteit wordt gedefinieerd als: ondernemingen met ten minste 250 werknemers OF met een jaaromzet van ten minste 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal van ten minste 43 miljoen euro. Belangrijke entiteiten zijn middelgrote ondernemingen* die actief zijn in de zeer kritieke sectoren van bijlage I van de richtlijn, OF grote* of middelgrote* ondernemingen in de sectoren van bijlage II van de richtlijn die niet in de categorie essentiële entiteiten vallen (vanwege hun omvang of het type van de betrokken entiteit).
Er zijn echter enkele uitzonderingen. In sommige sectoren worden entiteiten, ongeacht hun omvang, als "kritiek" aangemerkt: bijvoorbeeld aanbieders van openbare elektronische-communicatienetwerken, entiteiten die op nationaal niveau als kritiek zijn aangemerkt uit hoofde van de groepsvrijstellingsrichtlijn, overheidsdiensten (op centraal niveau), gekwalificeerde aanbieders van vertrouwensdiensten en topniveau-domeinnaamregisters en DNS-dienstverleners. Los van deze regels kunnen de nationale autoriteiten ook entiteiten specifiek als "kritiek" of "belangrijk" aanmerken, bijvoorbeeld wanneer zij de enige dienstverlener zijn of wanneer een verstoring van de dienstverlening aanzienlijke gevolgen zou kunnen hebben voor de openbare veiligheid, de openbare veiligheid of de volksgezondheid.
Het is wel belangrijk te herhalen dat dit enkel de regels van de Europese minimum harmonisatie bevat. In de Belgische transpositie wet kunnen er verdere of strengere specificaties ingevoerd worden. Voor alle details over al deze punten, zie specifiek de artikelen 2, 3 en 4 van de richtlijn. De Belgische wet tot omzetting van de NIS2-richtlijn zal in principe van toepassing zijn op entiteiten die in België gevestigd zijn.
De rechtsvorm van dergelijke regelingen, hetzij via een filiaal, hetzij via een dochteronderneming met rechtspersoonlijkheid, is in dat opzicht geen bepalende factor. Of aan dat criterium wordt voldaan, mag niet afhangen van de vraag of de netwerk- en informatiesystemen zich fysiek op een bepaalde plaats bevinden.” (Overweging 114). Er zijn echter uitzonderingen op deze regel van territoriale bevoegdheid: aanbieders van openbare elektronische-communicatienetwerken of aanbieders van openbare elektronische-communicatiediensten vallen onder de jurisdictie van de lidstaat waar zij hun diensten aanbieden; DNS-aanbieders, registers van topniveaudomeinnamen, entiteiten die domeinnaamregistratiediensten aanbieden, aanbieders van cloud computing-diensten, aanbieders van datacenterdiensten, aanbieders van netwerken voor de levering van inhoud, aanbieders van beheerde diensten, aanbieders van beheerde beveiligingsdiensten, alsmede aanbieders van onlinemarktplaatsen, onlinezoekmachines of platforms voor sociale netwerkdiensten vallen onder de jurisdictie van de lidstaat waar zij hun hoofdvestiging in de EU hebben.
overheidsinstanties vallen onder de jurisdictie van de lidstaat die hen heeft opgericht; Voor entiteiten waarvoor de regel inzake de hoofdvestiging geldt, zal ENISA een centraal register bijhouden om ervoor te zorgen dat op alle entiteiten die in de EU actief zijn daadwerkelijk toezicht wordt uitgeoefend. Tot slot: omdat de grootste groep entiteiten niet meer actief wordt geïdentificeerd, zullen zij zich moeten registreren, opdat elke lidstaat een volledige lijst heeft van alle NIS-2 entiteiten onder hun bevoegdheid.
Essentiële en belangrijke entiteiten die onder het toepassingsgebied vallen, moeten passende en evenredige maatregelen nemen om de risico’s voor de beveiliging van hun netwerk- en informatiesystemen, te beheren en om incidenten te voorkomen of de gevolgen van incidenten voor de afnemers van hun diensten en voor andere diensten te beperken (Zie hiervoor vooral art. (it bedrijven belgie)
Deze maatregelen zijn gebaseerd op een benadering die alle gevaren omvat en tot doel heeft netwerk- en informatiesystemen en de fysieke omgeving van die systemen tegen incidenten te beschermen. Deze maatregelen omvatten ten minste: beleid inzake risicoanalyse en beveiliging van informatiesystemen; incidentenbehandeling; bedrijfscontinuïteit, zoals back-upbeheer en noodvoorzieningenplannen, en crisisbeheer; de beveiliging van de toeleveringsketen, met inbegrip van beveiligingsgerelateerde aspecten met betrekking tot de relaties tussen elke entiteit en haar rechtstreekse leveranciers of dienstverlener beveiliging bij het verwerven, ontwikkelen en onderhouden van netwerk- en informatiesystemen, met inbegrip van de respons op en bekendmaking van kwetsbaarheden; beleid en procedures om de effectiviteit van maatregelen voor het beheer van cyberbeveiligingsrisico’s te beoordelen; basispraktijken op het gebied van cyberhygiëne en opleiding op het gebied van cyberbeveiliging; beleid en procedures inzake het gebruik van cryptografie en, in voorkomend geval, encryptie; beveiligingsaspecten ten aanzien van personeel, toegangsbeleid en beheer van activa; wanneer gepast, het gebruik van multifactor authenticatie of continue authenticatieoplossingen, beveiligde spraak-, video- en tekstcommunicatie en beveiligde noodcommunicatiesystemen binnen de entiteit.
Om ervoor te zorgen dat ze begrijpen welke maatregelen ze goedkeuren, moeten de leden van de bestuursorganen van essentiële en belangrijke entiteiten een volgen en hun werknemers regelmatig een soortgelijke opleiding aanbieden. Managers moeten voldoende kennis en vaardigheden verwerven om risico's te identificeren voor hun organisatie en om de cyberveiligheidsmaatregelen en de gevolgen ervan voor hun organisatie te kunnen beoordelen.
De EU kan ook achteraf ook meer specifieke eisen stellen, bijvoorbeeld door verplichte certificering (it bedrijven gent). De EU kan ook gecoördineerde risicobeoordelingen uitvoeren, met name voor kritieke leveringsdiensten of producten, die tot meer maatregelen kunnen leiden. Zo zijn bedrijven niet alleen overgeleverd aan de contractuele afhankelijkheid van belangrijke leveranciers. Voor alle details over al deze punten, zie specifiek de artikelen 20-25 van de richtlijn
Table of Contents
Latest Posts
Trends Die We Kunnen Verwachten Op Drupa 2025 - Lasersnijden Metaal (RVS): Voet-Lasercutting.be
Grootste Cyberdreigingen In De Eu - IT support voor uw bedrijf - TWS.be
De It Security Audit Van - IT support voor uw KMO - IT bedrijf TWS.be
Navigation
Latest Posts
Trends Die We Kunnen Verwachten Op Drupa 2025 - Lasersnijden Metaal (RVS): Voet-Lasercutting.be
Grootste Cyberdreigingen In De Eu - IT support voor uw bedrijf - TWS.be
De It Security Audit Van - IT support voor uw KMO - IT bedrijf TWS.be